lunes, 28 de agosto de 2017

SOM UNES MÀQUINES: iniciem un nou projecte.



De vegades, els projectes de treball sorgeixen de temes triats directament pels xiquets. En altres ocasions, els adults proposem temàtiques que connecten de forma directa amb els seus interessos i inquietuds, encara que no els hagen triat ells mateixos. Enguany jo he combinat aquestes dues maneres de fer.

Al començament del segon trimestre de 5 anys els vaig proposar investigar sobre el nostre cos per dins. La primera sessió va consistir a descobrir quins són els seus coneixements previs sobre el tema. Com una rutina, aquesta activitat la féiem en equip. Cada grup anotava a la pissarra blanca aquelles coses que sabien del funcionament del nostre cos. Després, els portaveus de cada equip eren els encarregats de contar a la resta allò que havien escrit.



Va ser sorprenent descobrir que sabien moltes més coses de les que jo pensava.

Al nostre dossier vàrem incloure les frases que va pensar cada un dels nostres equips i una fotografia de la pissarra resultant. He de dir que les paraules que ells escrivien sorgien de la seua escriptura espontània, així s'observa la diversitat d'estadis en què es troben els xiquets/es.






Durant una altra sessió, en assemblea, ens preguntàrem quines coses volien aprendre del nostre cos per dins. Jo vaig prendre nota del que cada u deia i una vegada tots havien parlat, ho vaig llegir en veu alta. Ja teníem un punt de partida, així que només calia escriure la nota per a informar a les famílies i començar la nostra recerca.






Al nostre racó del projecte, penjaríem allò que sabem i allò que volem saber, per tindre durant tot el projecte present les nostres reflexions.

I, com sempre, després de totes aquestes reflexions en gran grup, on l'intercanvi d'idees i la parla és fonamental, toca un treball més individual, on podem observar d'una manera directa el grau de coneixement del menut: el dibuix.

En aquest cas proposem al xiquet que dibuixe el seu cos per dins. En finalitzar el projecte tornarà a dibuixar-se, i podrem comprovar la seua evolució i aprenentatge.













No hay comentarios:

Publicar un comentario