sábado, 19 de agosto de 2017

Grups Interactius a Educació Infantil



Una de les activitats més motivadores i més exitoses d'enguany ha sigut GRUPS INTERACTIUS. Grups interactius és una metodologia que forma part de les denominades ACTUACIONS EDUCATIVES D'ÈXIT, impulsades per l'institut CREA i que s'emmarca dins del Projecte Europeu Includ-ed. Aquest projecte té com a objectiu explorar i investigar estratègies de cohesió social que contribueixen a superar les desigualtats.

Les COMUNITATS D'APRENENTATGE són centres on l'organització escolar dona un pas més enllà: mestres, famílies, alumnes i la societat immediata conformen un nucli escolar i extraescolar que intervé en l'aprenentatge dels alumnes.
Es fonamenta en els somnis de tota la comunitat educativa, i el seu objectiu és superar el fracàs escolar i millorar la convivència.
Les estratègies educatives que fan servir les comunitats d'aprenentatge són les actuacions educatives d'èxit. Una d'elles és Grups Interactius.



QUÈ SÓN ELS GRUPS INTERACTIUS? 

Es formen grups de 4 o 5 alumnes preferiblement. Aquests grups són heterogenis. Durant una sessió, els alumnes canvien d'activitat cada 15 o 20 minuts. A cada equip hi ha un adult voluntari que tutoritza l'equip i dinamitza les interaccions. 

El voluntari no és un mestre, no cal que explique ni "ensenye" als xiquets, només ha de procurar que tots participen, que mantinguen un nivell de veu adequat a l'activitat, que interactuen entre ells... 

Durant cada sessió es realitzen quatre activitats diferents, que poden ser de la mateixa matèria o temàtica o tipus. 


Són els grups els que canvien d'activitat i de voluntari, enriquint les interaccions i connectant-se amb el gust pel dinamisme.

El mestre controla el temps. Es convenient, en Infantil, fer un senyal acústic que marque el moment d'intercanvi de grups. Jo feia servir dos senyals diferents: el senyal d'arreplegar i el senyal del canvi.
També és molt important recordar les normes abans de començar la sessió.

L'alumnat amb NEE està en tot moment integrat amb el seu grup-classe. Realitza les mateixes activitats que els altres, afavorint-se la seua autoestima.
En tractar-se de grups heterogenis, uns alumnes donen suport als altres.
El professorat d'Educació Especial intervé amb l'alumne dins de l'aula si és precís.


 ABANS DE FER GRUPS INTERACTIUS: 

- Cal una coordinació prèvia amb el voluntariat. És necessari fer una reunió amb les persones que participaran per tal d'explicar en què consisteix l'activitat, quines seran les funcions dels voluntaris, com  s'organitzaran els torns de voluntariat...
- Programació prèvia de les activitats a realitzar.
- Presentació de les activitats als voluntaris del dia: cal disposar d'uns minuts previs a la sessió per explicar els materials i les activitats a realitzar.
- S'ha de tindre una previsió almenys mensual dels voluntaris, i també s'ha de pensar com es farà en cas que s'haja de substituir a algun voluntari, etc.


DURANT ELS GRUPS INTERACTIUS:

La persona voluntària promou la interacció comunicativa dins del grup, orientada a què tots puguen resoldre l'activitat amb èxit.

El mestre/a gestiona l'aula, resol dubtes, controla el temps...

DESPRÉS DELS GRUPS INTERACTIUS:

Amb posterioritat és convenient realitzar una avaluació conjunta de la dinàmica de l'activitat on participen tots els implicats: voluntaris, mestres i alumnes.
Es fan observacions i propostes de millora.


QUINS SÓN ELS BENEFICIS? 

El treball en grups heterogenis beneficia a tots, tant a l'alumnat amb millor rendiment com a l'alumnat que presenta dificultats d'aprenentatge.

Facilita la inclusió d'alumnat amb necessitats educatives especials perquè tenim altes expectatives, perquè afavoreix el diàleg i l'intercanvi d'idees, perquè milloren les relacions entre iguals.

L'alumnat com a recurs valuós d'aprenentatge: es desenvolupa una interdependència positiva el que fa que millore la convivència a l'aula i es minven els conflictes.

Es desenvolupen actituds i valors positius.

És una activitat motivadora en si mateixa.

La participació de les famílies afavoreix a l'alumnat perquè ambos són feliços de compartir experiències escolars conjuntes. La família sent satisfacció per contribuir a la vida de l'aula i a l'aprenentatge dels seus fills.

Escola i família guanyen confiança mútua i respecte.



EXEMPLE PRÀCTIC DE SESSIÓ DE GRUPS INTERACTIUS A UNA AULA D'EDUCACIÓ INFANTIL (5 ANYS) 

La vesprada dels divendres era la més esperada de la setmana a la classe dels Monstres. A l'horari visual de l'assemblea col·locaven la targeta de grups interactius (o jocs interactius, com molts de la classe havien rebatejat a l'activitat), i ja de bon matí debatien sobre quins eren els familiars que vindrien a la vesprada. En pujar del menjador corrien abans de tot a descobrir els materials que els esperaven a les taules, però després ràpidament es dirigien a l'assemblea on ens saludàvem i recordàvem abans de començar quines eren les normes de funcionament i comportament, i distribuíem la classe en quatre grups.
Sovint, les sessions de grups interactius guardaven relació amb els projectes de treball o bé amb altres continguts o eixos temàtics. De vegades les festes i tradicions o les estacions de l'any les treballaven també a través dels grups. Les activitats pretenien ser variades i comprendre prou aspectes del currículum. Quasi sempre tenien un fort component lúdic.

Durant aquesta sessió, organitzada per a finals d'octubre, la majoria d'activitats guardaven relació amb la tardor. Les activitats proposades varen ser les següents:

1. Classificar i fer sèries amb fruits secs de la tardor: manipulàvem, apreníem els noms, les formes i les textures dels diferents fruits, "llegíem" la paraula escrita i per últim fèiem sèries seguint unes targetes.



2. Trencaclosques amb vocabulari de la tardor. 
    Amb un material estret de XTEC que podeu descarregar ací. Es tracta d'ordenar el trencaclosques ordenant les lletres que formen la paraula. La paraula estava escrita també al sobre, per tal que fora més senzill. 



3. Pintem i retallem fulles seques per a fer-nos la corona de la festa de la Castanyera: Aprofitàvem la presència dels voluntaris per practicar l'habilitat de retallar. Les fulles formarien part de la nostra corona de tardor.




4. Joc matemàtic: col·leccions: Llancem un dau i col·loquem pedretes de color si en tenim la casella amb la quantitat obtinguda. A més a més, col·loquem tantes pedretes com dibuixos tenim a la targeta. Les targetes estan estretes de la revista Maestra Infantil. 



Açò és una xicoteta mostra de tot un curs d'activitats fetes a grups interactius. El resultat ha sigut molt satisfactori. La implicació de les famílies ha sigut molta, en la mesura de les seues possibilitats, ja que el treball molt sovint és un handicap pel tema d'horaris, però almenys totes les famílies han participat una vegada al llarg del curs. Pense que ha repercutit en un clima de confiança mútua amb ells, i s'ha estés aquesta implicació a altres àmbits de l'aula, com la participació en projectes de treball i altres activitats. 

Us convide a posar en pràctica aquesta actuació pedagògica en les vostres aules. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario