jueves, 13 de julio de 2017

TREBALL PER RACONS A 5 ANYS


El treball per racons afavoreix l'autonomia dels alumnes. Es tracta d'una metodologia de treball que connecta amb les motivacions i la manera natural d'aprenentatge dels alumnes.
Organitzem els materials en diferents espais, segons les habilitats que volem que desenvolupen els xiquets i xiquetes, i també distribuïm els menuts en xicotets grups.

Podem organitzar sessions de racons de joc lliure o dirigit. A mi m'agrada combinar sessions dels dos tipus. Si proposem nosaltres les tasques o jocs a cada racó parlem de racons dirigits.

Cada nivell d'Educació Infantil té unes característiques concretes, així que les propostes i l'organització dels diferents racons s'ha d'adaptar a l'edat dels xiquets. Enguany, he sigut mestra a l'aula de 5 anys, així que us explicaré quina era la meua forma d'organitzar els racons.

RACONS ALS 5 ANYS.

Cada sessió contenia una proposta per a 6 racons de treball diferents, que podien ser un d'aquests:

- RACÓ DE LLETRES.
- RACÓ DE NÚMEROS.
- RACÓ DE JOC SIMBÒLIC.
- RACÓ DE NATURA.
- RACÓ DE PLÀSTICA.
- RACÓ DE DITS PRIMS.
- RACÓ D'ULLS ATENTS.
- RACÓ DE MÚSICA.

Amb els diferents materials i activitats de cada racó pretenem desenvolupar les intel·ligències múltiples proposades per H.Gadner. La idea és que l'alumne explore les seues capacitats, i treballar la globalitat dels individus.

La primera sessió es presenten les propostes i materials en gran grup. A l'aula hi ha un panell visible on de manera visual poden consultar quina activitat han de fer a cada racó.




Al panell dels grups poden consultar a quin racó han d'anar eixe dia.

Durant les següents sessions, fem, si cal un recordatori ràpid, encara que són capaços, de seguida, d'integrar quina és la dinàmica.

Abans de començar fem recordatori de quines són les normes del treball per racons:

- Mantenim un nivell de veu de grup. (Ho assenyalem al nostre "termòmetre de la veu".)
- Ens esforcem a fer la tasca proposada.
- Ajudem als companys.
- En acabar, podem jugar amb el material del racó que ens pertoca.
- Cuidem i ordenem el material.

EXEMPLE DE SESSIÓ DE TREBALL PER RACONS AL PRIMER TRIMESTRE.

RACÓ D'ART: Fem un autoretrat amb ceres molles damunt de paper de periòdic.


RACÓ DE DITS PRIMS: Seguim modelos amb els pintxos. 




RACÓ DE LLETRES: Estampem paraules del vocabulari de superherois. 


RACÓ D'ULLS ATENTS: Juguem al "LINCE".



RACÓ DE JOC SIMBÒLIC: Fem construccions i juguem amb els ninos a l'assemblea. 


Els xiquets gaudeixen molt amb aquesta manera de treballar. Era un dels moments més esperats del dia. Les propostes habitualment tenen un component més lúdic i de manipulació, que provoquen el seu interés i motivació.








No hay comentarios:

Publicar un comentario