sábado, 9 de septiembre de 2017

COM RESPIREM? EL NOSTRE APARELL RESPIRATORI.



Un dia, a la classe dels Monstres varen vindre dos alumnes nous: Pepet i Pepeta. Imagineu el rebombori que va suposar trobar-se a aquests personatges dins la classe! A l'assemblea va sorgir una conversa. Algú va dir que eren ninots grans, altres que així érem nosaltres per dins... a tots els agradava tindre'ls a l'aula. Els vaig explicar que eren maquetes. Una maqueta és una reproducció d'un animal, persona o objecte, i serveix per a observar i aprendre, és a dir, no és una joguina. Així que, si volien tindre-les a l'aula , havien de tindre molta cura amb elles. Ho varen entendre de seguida, i no va haver-hi cap incidència amb Pepet i Pepeta.




Pepeta es podia desmuntar, i va ser fantàstic, perquè així podíem descobrir com eren els nostres òrgans interns. Varen trobar dues masses idèntiques una mica allargades, que eren els pulmons. Com funcionaven? On podien trobar informació? Els amics de la classe havien portat llibres, però també vídeos, així que dedicarem una estona a obtenir la informació que necessitaven.

Us deixe l'enllaç al vídeo de Happy Learning, és en castellà, però la informació és molt clara i motivadora. Si trobeu algun material audiovisual d'aquesta mena en català, no dubteu en dir-m'ho.




Per la meua part, els vaig fer aquest full informatiu que resumeix el més important del sistema respiratori! Podien consultar-lo al racó del projecte.




Més o menys ja teníem una idea del funcionament dels pulmons. Ara calia experimentar una mica més per assolir-ho. Són conceptes molt abstractes i les parts del cos tenen uns noms molt difícils, però com som unes màquines, som capaços de moltes coses! Fins i tot aprendre que és la tràquea.

Els vaig proposar la construcció d'una maqueta casolana dels pulmons. Necessitaríem tan sols una botella buida de plàstic transparent, un guant de làtex, dos globus, dues canyetes per a beure, plastilina i cinta aïllant.

El procediment era el següent:

1. Tallar la botella per la part baixa.

2. Subjectem el globus amb cinta aïllant a les canyetes i les unim en forma de y.

3. Posem tot dins de la botella i fem un tap amb plastilina.

4. Subjectem el guant amb cinta aïllant per la part retallada de la botella.

La botella és la caixa toràcica mentre que els globus fan el paper de pulmons. La canyeta és la tràquea i el globus és el nostre diafragma. Quan estirem el diafragma els pulmons s'unflen gràcies a l'aire que entra per la canyeta, és a dir, per la tràquea.

El resultat va ser aquest! Tots tornaven molt contents amb els seus pulmons a casa.




Després d'aprendre tant i experimentar per ells mateixos com és i com funciona l'aparell respiratori calia una mica de treball individual per a completar el nostre dossier del projecte. Férem aquest treball on calia omplir els buits amb els noms corresponents de les dues parts principals: pulmons i tràquea, pintar, retallar i enganxar.

Us deixe també el treball que completava l'experiment, per si volien tornar a fer-ho a casa. Es tracta de les instruccions que s'havien de seguir.












Ara ja sabíem una mica més del nostre cos per dins, però el projecte només acabava de començar!


No hay comentarios:

Publicar un comentario